دیدبان

شرط "مسکو" برای بهبود روابط با کی‌یف

شرط "مسکو" برای بهبود روابط با کی‌یف

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، خبرگزاری «نووستی» نوشت: «نیکولای پاتروشیف» دبیر شورای امنیت روسیه شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیون «راسیا-24» اعلام کرد که برخورد کشورش با «پترو پروشنکو» که به سمت ریاست‌جمهوری اوکراین رسیده است، بستگی به این خواهد داشت که وی دست به چه اقداماتی بزند، و در وهله نخست آنکه آیا او عملیات خونبار در شرق اوکراین را متوقف خواهد کرد یا خیر. 

«پاتروشیف» افزود: «مسلما ما در حال حاضر باید سیاست خود در قبال رئیس‌جمهوری منتخب در اوکراین را تعیین کنیم که این مسئله تا حدود زیادی بستگی به اقدامات آتی وی در آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش خواهد شد. قبل از هر چیز ما مایل هستیم که عملیات نظامی خونبار ارتش اوکراین در مناطق شرق اوکراین و استفاده از توان نظامی و تیراندازی به سمت مردم فورا متوقف گردد.»

دبیر شورای امنیت روسیه با یادآوری اینکه «پروشنکو» روز شنبه در سخنان خود در مراسم تحلیف وعده داده است که سریعا اوضاع در شرق اوکراین را سروسامان خواهد داد، افزود: «این واقعیت که وی چگونه این کار را انجام خواهد داد، به ما نشان خواهد داد که در آینده چه برخوردی با وی داشته باشیم.»

گفتنی است پروشنکو در حالی در مراسم تحلیف دیروز خود از صلح و عدم رغبتش به انتقام خبر داد که منابع روسی اعلام کردند ارتش این کشور عملیات‌تازه خود در برخی مناطق شرقی این کشور را با استفاده از برخی تجهیزات سنگین زرهی و تانک آغاز کرده است. برخی گزارش‌های تایید نشده نیز حاکی است استقلال طلبان با استفاده از سلاح‌های پیشرفته موفق به انهدام چندین تانک شده اند.

با این وجود،‌ برخی دیدارهای اخیر بین رهبران دو کشور به ویژه دیدار 15 دقیقه‌ای پوتین و پروشنکو در مراسم نورماندی فرانسه و توافق طرفین برای مذاکره، اما امیدها به حل و فصل بحران اوکراین را تا حدودی افزایش داده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن